Technologický postup lyžařského servisu MONTANA
Pro docílení 100% kvality servisu lyží a snowboardů je důležité splnit posloupnost následujících servisních úkonů:
1. Základní předbroušení a oprava skluznice
Přebroušení plochy skluznice na brusném pásu slouží k odstranění starého vosku a zvýraznění potřebných míst budoucí opravy.
Pro dokonalé odmaštění skluznice před její opravou použijeme odstraňovač vosku.
Mechanické vyčištění poškozené skluznice (škrábance a rýhy) zaručí dokonalé spojení nově natavovaného P–tex materiálu s původní skluznicí.
Použitím ručních pistole nanášíme na plochu skluznice pouze nezbytnou vrstvu taveného polyethylenu. Takto natavená plocha může být okamžitě broušena na brusném kameni, aniž by bylo zapotřebí její zbroušení ručním nářadím.
2.Finální broušení
Velmi důležitá servisní operace, která zásadně ovlivňuje kluznou vlastnost plochy skluznice (odvod vody tvořící se pod skluznicí). Struktura na lyžích se dá přirovnat ke vzorku na vašich pneumatikách. Pokud máte na lyžích strukturu, rychleji odvádíte vodní film, který vzniká pod lyží v důsledku tření. Zlepšují se tím kluzné vlastnosti a snižuje se tření.
Na ideálně rovnou plochu skluznice „rýsujeme“ finální strukturu použitím brusného kamene s obměnou otáček jeho rychlosti, rychlosti posuvu a přestavění povrchové struktury – orovnání kamene diamantem.
Dle charakteru lyže a sněhového podkladu volíme adekvátní typ požadované struktury – lineární, kombinované nebo variální, a dále pak na hrubé, střední a jemné.
Víte, že z výroby máte k dispozici 1mm skluznice? Za jeden velký servis odebereme 0,066mm materiálu. To znamená, že lyže vydrží 15 velkých servisů. Pokud si necháte udělat 3 velké servisy za zimu, lyže Vám vydrží 5 let.
3. Úhlování boční hrany
Úhel boční hrany závisí na typu a charakteru použití lyže/snowboardu, zkušenosti uživatele a tvrdosti podložky.
Boční úhlování hrany – základní úhlování se provádí pomocí brusného pásku v rozsahu 89 – 87°. Správně volený úhel zabezpečuje dokonalému kontaktu hrany se sněhovou podložkou v průběhu celého oblouku v závislosti na charakteru lyže.
Pro závodní servis je základně připravená (naúhlovaná) boční hrana ještě vyleštěna pomocí brusného kamene – tuning boční hrany. Slouží k docílení ostrého vrcholu úhlu hrany a zároveň k jejímu vyhlazení, tedy vymazání struktury po brusném pásku.
4. Tuning spodní hrany
Je nedílnou a nezbytnou součástí kompletní úpravy hrany. Slouží k přenosu účinnosti bočního úhlu hrany na sněhovou podložku zejména při jízdě po hraně při carvingovém oblouku, zabraňuje nežádoucímu zařezávání hran.
odklon – tuning spodní hrany směrem od podložky je možný pouze na základě přesné roviny skluznice a hrany.
Tuning hrany se provádí pomocí paralelních brusných kamenů s konstantním úhlem sklonu, rychlosti posuvu a jeho tlaku.
Podbroušením – vyleštěním spodní hrany zároveň odstraníme zbytkový otřep vzniklý při bočním broušení.
Konstantní tunning – rovnoměrný tunning spodní hrany po celé délce lyže, pohybující se od 0,5°do 1° (nejpoužívanější je 0,5°).
5. Voskování a leštění
Po finálním broušení je nezbytná impregnace voskem. Samotné broušení je vždy velkým zásahem do jednotlivých pórů skluznice. Základní impregnace je zvláště potřeba k hloubkové ochraně póru a zajištění jeho elasticity.
Nanesení vosku provádíme pomocí bezkontaktního mazání (infra lampy).
Po namazání skluznice dostanete úplně jiný pocit z jízdy. Jízda se stává mnohem zábavnější, jednodušší a rychlejší. Výsledný pohyb na svahu je pak elegantnější a technika jízdy lepší.